Bray-Greystones: Túra a tenger felett
2016. április 22. írta: Kelta Vándor

Bray-Greystones: Túra a tenger felett

bray.jpg Kilátás Dublinra Bray Head-ről (forrás: Bray.ie)

Ez a túraút a Wicklow-hg egyik legfelkapottabb túrája, nem véletlenül, hiszen túra közben folyamatosan élvezhetjük a végtelen tenger látványát és az alattunk meredeken vízbe omló sziklafalakat. Különösen, ha csak egy kis csendre vagy magányra vágyunk a nyüzsgő, tengerparti Bray forgatagából, nagyon hamar magunk mögött hagyhatjuk a pezsgést. Brayből egészen Greystonesig még a kevésbé rendszeresen túrázók is kényelmesen átsétálhatnak, ha az alsó parti utat választják. És ha el is fáradnának a végére, akár vonatra pattanva is visszatérhetnek Braybe (jó tudni, hogy a brayi vonatállomás kb 1 km-re van a Bray Head Hoteltől, ha a kiinduláshoz szeretnénk visszajutni).

dsc06380.JPG

Habár most Bray-ből kiindulva írom le az utat, bármelyik irányból végigjárható, Greystonesból is lehet kezdeni, sőt akár körbe is lehet menni: a fenti úton, a gerincen az egyik irányba és az alsó, vasút feletti útvonalon, a másik irányba...

dsc06378.JPG

Áprilisban vadul virágzik a tüskés sünzanót

Brayben, a parti sétány déli végénél, a Bray Head Hotelnél indul az út, egy nagy kanyarral egészen hirtelen kezd emelkedni és hamar gyalogösvénnyé válik, mely meredeken visz fel a hegy tetején álló kereszthez. Aki azonban nem akar a kereszthez felkapaszkodni, az a fenti parkolónál balra térve maradjon a kiépítettebb, sín felett kanyargó sétaúton. Ez fut majd szintben végig egészen Greystones-ig a part vonalában. A tengerpart felett futó út egyértelműen jelzett, nagyon kiegyenlített, egészen kicsi szintekkel és elég jól karbantartott is. Ráadásul Greystonesba érve rengeteg hangulatos kávézó, kiülős hely vár minket, ahol egy napsütéses napon kipihenhetjük  a (egyáltalán nem is megterhelő) túra fáradalmait:). A távolság mindössze 7 km, ami 2,5 h alatt kényelmesen teljesíthető.cliff-walk-2_bray_ie.jpg

 A régi vonal alagútja és a már beljebb épített új pálya (forrás: Bray.ie)

A felső utat legegyszerűbb úgy becélozni, ha az elején felmászunk Bray Head keresztjéhez és onnan dél felé a gerincen folytatjuk. Ez Greystones felé közeledve meredeken belecsatlakozik majd az alsó útba, de innen a gerincről végig csodás kilátást élvezhetünk a tengerre és a Wicklow-hegység távoli vonulataira vagy akár a Cukorsüvegre. A szintkülönbségek miatt ez egy jóval nehezebb túra, mintha csak az alsó szakaszon kirándulnánk, de még ez is könnyen teljesíthető gyerekekkel is (mondjuk 6+). Annyi, hogy ez nem védett annyira kiépített falakkal a kitettebb részeken sem, mint az alsó út és van néhány egészen meredek kiszögellés is a tenger felőli oldalon...

dsc06395.JPG

Bray parti frontja az alsó túraút indulásától

A felsőbb útról nehezebben észrevehető, hogy a tengerszintnél szinte végig alattunk kanyarog a DART vonala (helyi vasút). Az alsó parti út teljesen követi is a pályáját és még a gyerekek számára izgalmas alagutakat is könnyen kiszúrhatjuk, sőt biztosan látunk majd jó néhány szerelvényt is elrobogni alattunk...

bray_head_railway_accident_1867.jpg

Az 1867-es vonatbaleset (forrás: Wikipedia)

Az 1800-as években ezen a szakaszon még egy fából készült viadukt is állt, de azóta lényegesen változtattak a pályavezetésen és alagutakkal tűzdelték tele a szakaszt. 1867 augusztus kilencedikén reggel 6.30-kor az Enniscorthy-ból Dublinba tartó vonat ezen a régi fa viadukton siklott ki, és a korlátot áttörve a 10 méteres mélységbe zuhant. A mozdony és az első vagon ugyan teljesen összeroncsolódott, de csodával határos módon a vagonból sértetlenül mászott elő a vonattársaság egyik alkalmazottja. A harmadik vagon a levegőben maradt lógva, itt ketten életüket vesztették és többen megsérültek. 2 évvel korábban, 1865-ben már szintén történt egy kisiklás közel ehhez helyhez. Akkor 400 métert húzta maga után a mozdony a kisiklott vagonokat, mire észrevették és megállították a szerelvényt. Az akkori vizsgálatokból kiderült, hogy a balaset valószínűleg megelőzhető lett volna, ha megerősítették volna a síneket a veszélyesebb részeken. Ez azonban nem történt meg időben, így 1876-ban végül a pályát is inkább elterelték kicsit beljebb, a szárazföld felé, így ezután már a viaduktra sem volt szükség. A viadukt egykori kőpillérei azonban még ma is láthatóak az alsó útról....

dsc06392.JPG

 A fa viadukt pillérei még mai is látszanak

A bejegyzés trackback címe:

https://keltavandor.blog.hu/api/trackback/id/tr868654764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása